Ålesund Flyklubb

En klubb for alle flyinteresserte på Sunnmøre.

Vi bruker flyplassen på Vigra som hovedbase, men det er også mulig å operere fra flyplassen på Hovden i Ørsta/Volda og fra Molde. Vi har også medlemmer som opererer fra egne private landingsplasser.

Klubben har i dag fem utdannede instruktører og eget skolefly.

Det blir også bli arrangert teorikurs på jevnlig basis alt etter interesse og pågang.

Noen fakta:

Sportsfly er den letteste vektklassen for fly.
De kan kun ta inntil to personer og veie maksimalt 495 kg.
Minste kontrollerbare flyhastighet må ikke overstige 65 km/t.
Dette er den enkleste og rimeligste måten å komme seg i lufta på som pilot i eget fly.
Sportsfly kan opereres på flyplasser, på private gresstriper eller som sjøfly.

Alle norske sportsfly har registrering som begynner med Y, det vil si hele serien fra LN-YAA til LN-YZZ.

I Norge er det tre kategorier sportsfly.

Rorkontroll, også kalt 3-akse, som styres med stikke og pedaler akkurat som i et vanlig fly.

Vektskift, også kalt trike eller motoriserte hangglidere. De styres med en styrebøyle ved å forskyve tyngdepunktet under vingen, på samme måte som man styrer en hangglider.

Gyroplan, også kalt Gyrokopter eller Autogyro. De minner om helikoptere av utseende, men fungerer på en helt annen måte. De tar av og styres som et vanlig rorkontroll fly, og kan utføre landing på et meget lite område

All flyging med sportsfly skal foregå i dagslys, og under skydekket.

I Norge er denne luftsportsaktiviteten underlagt Norges Luftsportforbund (NLF), under "Sportsflyseksjonen".

Sportsflyging er en sterkt voksende luftsport, og er spesielt attraktiv for blivende hobbypiloter pga. lavere kostnader enn ordinære småfly.

Det finnes ca 45 Sportsflyklubber i Norge, med ca 300 luftdyktige sportsfly og ca tusen medlemmer.

Ønsker du medlemskap i Ålesund Flyklubb kan du melde deg inn her.

Fakta om oss

Ålesund Flyklubb ble stiftet i 2009, da som Sunnmøre Mikroflyklubb. I 2016 skiftet vi navn til Ålesund Flyklubb.

Per 01/01 2020 hadde vi 40 medlemmer.

Vi driver opplæring/utdanning av sportsflypiloter, har et aktivt miljø og har en egen hangar på Vigra.

Vår viktigste misjon er å sørge for sikker og trygg flyging for klubbens medlemmer.

Ålesund Flyklubb har 5 utdannede sportsfly-instruktører, og disponerer eget skolefly.
Vi har instruktør under utdannelse for PPL-A og LAPL-A og vil ila 2021 kunne tilby utdannelse for PPL-A og LAPL-A

Styret 2020

Øyvind Iversen, nestleder